Welkom

  • webmaster

    Welkom op het forum van Documentmanagement.pagina. Hier kunt u uw stellingen, mening, vragen en meer kwijt over allerlei zaken in verband met documentmanagement. Ik nodig u van harte uit uw bijdrage te leveren!

  • Richard Duyzings

    Nou, ik ben benieuwd of meer DIV'ers de weg naar dit forum vinden. Kan erg interessant worden.

    Om maar meteen ook de knuppel in het hoenderhok te gooien het volgende: is het bij andere organisaties ook zo dat het archief en de DIV-werkzaamheden als sluitpost of stiefkindje van de organisatie worden, of valt dat wel mee? Ik heb dat gevoel namelijk wel, wat zich onder andere uit in achterstand in het archief, te weinig capaciteit in het archief en de functie van DIV'er is erg sollistisch.

    Wie reageert hierop?

  • zaza

    Hallo Richard,

    Ik deel je ervaringen, al moet ik zeggen dat ik pas 3 werkplekken als D.I.V.-er heb meegemaakt…over het algemeen schat ik dat in Nederland de archieven een 5½ tot 6½ verdienen met meer uitschieters naar beneden dan naar boven. Onderschatting en onwetendheid vanuit de gebruikers-kant over het werk van een D.I.V.-er is vast ook wel een oorzaak van onderbezetting. Archiefdiscipline is dan meteen beneden de maat. In mijn huidige werksituatie denk ik steeds meer eraan hoe goed het zou zijn om met een documentmanager de hele organisatie door te lichten…..als een documentmanager tenminste doet wat ik denk dat ie doet , want eerlijk gezegd had ik van dit vak enkele maanden geleden nog nooit gehoord !!

    Wellicht kan ook een documentmanager hierop reageren ?!

    Hopende op een rijke discussie….groeten ZAZA

  • Yousef

    Dank u.

  • Jasmien

    Ik sluit mij absoluut aan bij jou gevoel en mening.

    Met name de laatste 2 zinnen van jou tekst is wat waar ik dagelijks tegenaan loop.

    Groetjes,

    Jasmien

  • Frans

    Het is dus overal het zelfde liedje! De DIV-ers zijn nog steeds het kind van de rekening. We zijn net een toilet, daar dump je ook van alles!

  • chris maas

    Beste mensen/Grijze muizen,

    Vanaf 1979 ben ik actief in het vakgebied van Interne Zaken. Al die jaren hoor ik uit vele hoeken en gaten negatieve geluiden over ‘het archief’. Zelfs in het OD komen cursisten aan het woord/ mogen aan het woord komen, die een negatief beeld uitdragen.

    Zolang je als afdeling/bureau Interne Zaken in je schulpje blijft zal er niets veranderen.

    Promoot op alle mogelijke manieren producten van je vakgebied, biedt de producten aan, benader je werkterrein nu eindelijk eens een keer op een positieve manier. Weet wie je klanten zijn. Wat kan je tegen welke voorwaarden betekenen voor je collega's. Weten de toeleveranciers hoe en wanneer zij archiefstukken mogen aanbieden? Afgedaan, compleet en dubbele stukken verwijderd, geen kopien, ……………………….. Lever je een dossier binnen 5 minuten? Laat je na 5 minuten weten dat je het gevraagde niet kan vinden? Wordt het geleverd tijdens de postronde of mag het worden opgehaald. Beschikken je klanten over een leidraad IZ op Intranet of op papier?

    Weet het college dat je inzet 110 % is maar dat het aantal centimeters aangeleverd archief enorm is?

    Wacht niet af tot de klachten komen, neem een pro-actieve houding aan. Niet zeuren, maar kleuren.