Project Documentmanagement

  • Steven Hunink

    Hallo,

    Ik doe de studie Informatiedienstverlening en -Management aan de Hanzehogeschool, Hogeschool van Groningen. Voor het vak documentmanagement, dat in het derde studiejaar gegeven wordt, moet ik samen met drie andere studenten een project rondom documentmanagement uitvoeren.

    Wij opereren als een fictief adviesbureau op het gebied van documentaire informatievoorziening en moeten een adviesrapport schrijven voor een fictieve opdrachtgever.

    Ik kwam op deze pagina terecht en dacht, “ik plaats een item in het forum, misschien dat iemand uit het werkveld van documentmanagement handige tips of url's voor ons heeft”.

    Ik zou het zeer op prijs stellen als degene die dit leest ons een handje wil helpen door deze tips of eventuele handige url's naar mijn e-mail te sturen: steven_hunink@hotmail.com. Om de opdracht iets duidelijker te maken zal ik deze hieronder even verkort weergeven.

    Onze opdrachtgever, HanzeGas, is een multinational op het gebied van in- en verkoop van gas en gastransport. HanzeGas levert aan verschillende energiebedrijven in Nederland. Binnen het bedrijf is een enorme stroom aan informatie, zowel tekst, beeld en geluid. Onlangs heeft HanzeGas ene intranet in laten richten om de informatiestromen efficienter te laten verlopen.

    Op dit moment is het moeilijk om het overzicht te bewaren op wie welke informatie beschikbaar heeft. Ons bureau wordt gevraagd een systeem te ontwerpen om alle relevante documenten via het intranet beschikbaar te krijgen. Het systeem dient niet alleen te bestaan uit applicaties, maar ook uit de daaromheen liggende procedures en werkafspraken. M.a.w.: het systeem moet aansluiting vinden bij de bestaande organisatie.

    Wanneer iemand denkt, “Ik kan deze studenten wel een handje helpen door het geven van handige tips”, dan zal ik dat graag horen op het bovenstaande e-mail adres.

    Met vriendelijke groet,

    Steven Hunink

    Student Informatiedienstverlening & -Management

  • Arend

    Hallo

    Interessante case

    Het lijkt mij nuttig om eerst de gegevens te stroomlijnen. En daar je informatie uit te verkrijgen. Een groupwareprogramma biedt hiervoor een uitstekende basis. Je moet daarvoor wel een project georienteerd model opzetten, waardoor je “meetbare” resultaten krijgt. Zodat je de informatie die je wilt verkrijgen voortdurend kunt uitlezen. Dat voor de organisatie

    Voor de rest is het een technisch verhaal. In welk format stel de informatie beschikbaar. Ik denk dan meer om het suite-based te gaan doen. Ik begrijp niet uit de case op welk nivo de informatie beschikbaar moet zijn.

    Ik hoop dat dit wat ondersteuning bied.

    met vriendelijke groet

    Arend Polman

    .