microverfilming

  • Peter

    Als gevolg van groeiende informatie-stromen, legt het archiveren en opslaan van originele documenten en gegevens een steeds groter beslag op organisaties. Verschillende bedrijven bieden hiervoor efficiente oplossingen waarmee ruimte, tijd en dus geld bespaard worden. Gegevens kunnen overgezet worden op microfilm en/of CD-Rom. Nu zie je in de markt dat de opslag steeds vaker plaatsvindt op digitale gegevensdragers zoals de genoemde CD-Rom, maar is er dan in de toekomst helemaal geen markt meer voor de Microfilm? Ik denk van wel omdat deze vorm van opslag een aantal voordelen heeft op de digitale opslag! Ten eerste is een microfilm niet aan veranderingen onderhevig; het gebruik is vanaf het begin hetzelfde gebleven (ruim een eeuw ervaring) en dat zal ook niet veranderen. Digitale opslag is daarentegen wel aan veranderingen onderhevig omdat de technologische ontwikkelingen op dit gebied (software) het noodzakelijk maken om je systemen steeds te veranderen en dit brengt flinke kosten met zich mee. Daarbij is een microfilm minstens honderd jaar houdbaar en dit is van digitale gegevensdragers niet te zeggen. Het is gewoon zo dat de microfilm betrouwbaar is en weinig onderhoud vraagt en daarom zeg ik dat de microfilm nog veel langer zal bestaan en in combinatie met de digitale tegenhanger zal dit een prima duo vormen. Denk hierbij aan hybride-apparatuur waarmee beelden verfilmt en gescand kunnen worden. Graag een reactie van jullie op mijn betoog voor de microfilm!

  • J.B. Bakker

    Ik sta helemaal achter je betoog.