DIV bij rampen

  • Bas de Groot

    Hallo allemaal,

    als beginnend DIV-medewerker bij een kleine gemeente vroeg ik me af wat de taak van DIVers tijdens en na rampen is. Beperkt zich dat tot archiefbeheer, of is er ook een daadwerkelijke functie voor DIVers binnen bijvoorbeeld een rampenplan. Zijn daar ergens regels/richtlijnen/andere handvaten voor te vinden?

    met vriendelijke groet,

    Bas de Groot

  • B. Weinberg

    Dag Bas,

    Het Ministerie van BZK heeft op 26 november 2001 een circulaire uitgegeven met als onderwerp “wettelijke verplichting tot het bewaren van gegevens over de ramenbestrijding” . Wellicht vind je hierin aanwijzingen. De circulaire is te downloaden op de website van BZK: www.minbzk.nl

    Groet,

    B. Weinberg

  • j. kosters

    Eenbelangrijke rol is vooral vooraf zorgen dat het archief is veiliggesteld en dus een ramp kan overleven. Tijdens een ramp en na de ramp kunnen de dossiers heel belangtijk zijn, bijv. mbt aansprakelijkheid. (Vuurwerkramp Enschede) In New Orleans is een advocatenbureau failliet gegaan omdat alles dossiers verloren zijn gegaan.

    Bij digitaal dus zorgen dat er buiten de regio opslag plaats vindt.

    Voor de belangrijkste papieren dossiers zou een kopie gemaakt kunnen worden, maar dan kun je natuurlijk ook direct gaan scannen.

    Voor meer informatie kunt u contact opnemen.