eisen aan digitaliseringsproces

  • Esther Sedney

    Ik ben op zoek naar literatuur/websites waar ik informatie kan vinden over digitaliseringsprocessen. (specifiek scanning gevolgd door indexering) Ik wil precies weten aan wat voor eisen het digitaliseringsproces dient te voldoen (wat voor soort apparatuur, software e.d) om gegevens op de juiste manier te indexeren/ verwerken. Ik heb al veel gezocht op het net, maar vind steeds informatie wat ik niet kan gebruiken.

    Heeft iemand wat ideeen over literatuur/sites?

    Alvast bedankt,

    Esther

  • Gert Jan Knoet

    Eshter,

    Het “Handboek Kennis Management” van de Nederlandse Associatie voor Informatie Management kan jouw misschien verder helpen.

    tel. 071 3623002

  • Joost

    Esther,

    Volgens mij bestaat geen standaard eisenpakket die dit stapsgewijs beschrijft. Wij zijn nu drie jaar bezig met dit proces en elke keer kom je weer nieuwe dingen tegen die je gewoonweg niet had kunnen voorkomen. Altijd weer is dit afhankelijk van de mogelijkheden, maar zeker ook van de wensen van de organisatie en/of gebruikers.

    v.b.

    Wij distribueren hier de inkomende post via een workflow gekoppeld aan het personeelssysteem (post wordt gedistribueerd naar een afdeling en daarbinnen 1 of meer personen) Treden er daar wijzigingen in op (de voorkant) , moet dat aan de achterkant ook gewijzid worden. Achteraf (een aantal reorganisaties later) geen handige keuze geweest. Maar er zijn ook organisaties waar dit prima werkt.

    Overigens wordt er nu wel gekeken naar de mogelijkheden om post aan processen te hangen omdat dit toch meer de CORE-business van een bedrijf kan omschrijven waardoor indexering gemakkelijker zou kunnen zijn.

    BTW terugkomend op een andere vraag. Hier maken we gebruik van Livelink en Kofax (voor indexering)

    mvg, Joost