Documentbeheer zonder software

  • Daniël Brouwer

    Hoi,

    Ik werk in een omgeving waar zo'n 20.000 documenten op een niet gestructureerde manier zijn opgeslagen. En hier komen er in de loop van de tijd wel erg veel bij.

    Wij willen dit ontsluiten dmv procedure's en niet zonder software!

    Wie heeft hier ervaring mee?

    Groet,

    Daniël

  • Math

    Hoe doet een bibliotheek het? Je zult of te wel de documenten op een logische manier moeten gaan nummeren. Catalogiseren is misschien een betere benaming. Selecteer alles wat logischerwijze bij elkaar hoort en wat met elkaar relaties heeft en ken voor elk document een eigen alfa-nummerieke code toe. Sla de codes op in een excel of acces bestandje. Noteer tevens waar ze te vinden zijn, in welke doos, welk rek, welke plank kortom geef aan waar je iets kunt terugvinden. Heel simpel recht toe recht aan. Dat kun je zelfs nog op een kaart plaatsen in een kaartenbakje als je hel;emaal geen computer wilt gebruiken.

    In feite is het heel simpel, als je een magazijn hebt, zul je moeten registreren hoe je je magazijn artikelen moeten terufvinden als je ze nodig hebt.

    Ik zie het verschil niet zo tussen magazijnen met materialen of dozen en rekken vol met documenten. Nadeel is als je met een kaartenbakje werkt is het altijd heel tijdrovend om alles correct bij te houden, maar dat is een keuze.

  • Cees

    Er is veel ervaring op dit terrein en er zijn vele dure en goedkope pakketten. Het is de kunst om de juiste mix te maken tussen kosten en wat wil je bereiken nu en straks (schaalbaarheid). Stuur je vraag maar op en wellicht kan ik je verder helpen.

    groet

  • Michèl van der Veere

    Geachte heer Brouwer,

    Voor uw vraag zijn talloze oplossingen waarin wij u graag zouden willen adviseren. Belangrijk is dat we eerst kijken wat nu precies uw bedoeling is.

    Via onderstaan de gegevens kunt u kontakt met mij opnemen zodat we kunnen kijken hoe een en ander aan te vliegen is.

    Wachtend op uw reaktie, Met vriendelijke groeten,

    Michèl van der Veere

    Mas Systems

    www.mas.nlCees schreef:

    >

    > Er is veel ervaring op dit terrein en er zijn vele dure en

    > goedkope pakketten. Het is de kunst om de juiste mix te maken

    > tussen kosten en wat wil je bereiken nu en straks

    > (schaalbaarheid). Stuur je vraag maar op en wellicht kan ik

    > je verder helpen.

    >

    > groet